Κόμματα ή brands ;

Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών έχουν κυρίως να κάνουν με τα Ελληνικά κόμματα και τη λειτουργία τους. Υποτίθεται ότι τα πολιτικά κόμματα δημιουργούνται από την ανάγκη εκπροσώπησης ενός κοινωνικού και ιδεολογικού ρεύματος. Αντ'αυτού, στην Ελλάδα βλέπουμε να συμβαίνει το αντίστροφο. Πολυσύνθετοι μηχανισμοί, διαγκωνίζονται (ως να επρόκειτο για εταιρείες) για καλύτερες πωλήσεις ενός προϊόντος το οποίο αν δεν αποδειχθεί ελκυστικό μπορούν ανερυθρίαστα να αλλάξουν έτσι ώστε να πείσουν τους πιθανούς αγοραστές.
Με περιέργεια βλέπει κανείς, κάθε βράδυ, αστυνομικούς να διενεργούν ελέγχους στο κέντρο της Αθήνας και να συλλαμβάνουν μετανάστες λαθραίους ή παρανομούντες. Αναρωτιέται, λοιπόν, αν τόσο καιρό δεν υπήρχε θέμα ή η κυβέρνηση πρέπει κάθε τόσο να λαμβάνει ένα μήνυμα από τους πολίτες έτσι ώστε να ενημερώνεται για τα προβλήματα της κοινωνίας. Το μείζον, βέβαια, δεν είναι αν καλώς ή κακώς πράττει τώρα, αλλά κατά πόσον υπάρχει έστω και σε επίπεδο σκέψης μία σοβαρή μεταναστευτική πολιτική στη χώρα. Περισσότερο ουσιαστική ως προς αυτό, μοιάζει η άσκηση πίεσης προς την Τουρκία να περιορίσει το ρόλο της γέφυρας προς την Ευρώπη για εκατοντάδες χιλιάδες εξαθλιωμένους μετανάστες από τα βάθη της Ασίας. Όμως η απορία για την έως τώρα απάθεια, παραμένει.
Στο ΠΑ.ΣΟ.Κ. ενοχλήθηκαν με τις δηλώσεις περί αποχής που έκανε ο συνήθης ύποπτος Θ. Πάγκαλος. Όπως και να το δει κανείς, οι μελλοντικοί πελάτες δεν πρέπει να προσβάλλονται. Έτσι, οι δηλώσεις του Ευαγγ.Βενιζέλου (κατανόηση και προβληματισμός για το φαινόμενο) αποτελούν οδηγό για πολιτευτές και στελέχη του σοσιαλιστικού κόμματος.
Τέλος στο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. οι συμπαθέστατοι κατά τα άλλα ανανεωτικοί μάλλον κάπου τα μπέρδεψαν. Τα δύο κόμματα εξουσίας, λειτουργούν ως υπεραγορές εδώ και χρόνια. Έτσι η αντιμετώπιση των λαθρομεταναστών επειδή αυτό (προκύπτει από την ανάλυση ) επιθυμούν όσοι στράφηκαν στον ΛΑ.Ο.Σ ή η προσπάθεια προσέγγισης όσων απείχαν από τις τελευταίες εκλογές, είναι πρακτικές συνηθισμένες που αποδεικνύουν ότι σκοπός είναι η επιτυχημένη πώληση ενός προϊόντος κι όχι η πολιτική διεργασία. Όμως, η κριτική στην ηγεσία ενός αριστερού κόμματος για την αποτυχία να διατηρήσει το brand στη μόδα μέχρι τον Ιούνιο μοιάζει εξωπραγματική. Σε αυτό, η μεγάλη συμπάθεια του Joe, Αλέξης Τσίπρας έχει δίκιο. Ή προτείνεις αλλαγή πολιτικής άρα και συνέδριο για να αποφασισθεί κάτι τέτοιο ή θεωρείς αυτά που λέει το κόμμα σωστά και συνεχίζεις να προσπαθείς να πείσεις την κοινωνία, άσχετα με τα ποσοστά που κατά καιρούς λαμβάνεις.
Για να δούμε αν θα πιάσει : Μετά από μεγάλη έρευνα του blog, το 43% όσων απείχαν από τις τελευταίες ευρωεκλογές πιστεύει ότι το πρόγραμμα "Βοήθεια στο σπίτι", πρέπει να απευθύνεται σε όλα τα νοικοκυριά. Για να γίνει δε η πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού με αδιάβλητο τρόπο προτείνουν τη θέσπιση αυστηρών κριτηρίων. Αντιστοίχων αυτών που εφαρμόζει ο Ιταλός πρωθυπουργός Σ. Μπερλουσκόνι στη βίλα του στη Σαρδηνία. Αναμένουμε με αγωνία να διαπιστώσουμε τα ανακλαστικά των ημετέρων πολιτικών.

Σχόλια

Ο χρήστης Manoliscus είπε…
Σαν να μου φαίνεται πως κάπου ανάμεσα στις γραμμές διάβασα σοσιαλιστικό κόμμα αντί για κίνημα... και καθώς οι σύντροφοι έχουν κατοχυρώσει το σήμα από το 1981 θα ήταν αμαρτία να τους αποκαλούμε πολιτευτές και στελέχη(!) ;-)

Όσο για το brand της soft αριστεράς φοβάμαι πως διέκρινα μια εσωτερική αντίφαση: Ενώ το πρώτο πράγμα που γράφεις είναι πως τα κόμματα δημιουργούνται από την την ανάγκη εκπροσώπησης ενός ρεύματος, στην συνέχεια δίνεις δίκιο στο αγόρι με το κόκκινο πουκάμισο που θεωρεί το κόμμα του θεματοφύλακα της απαρέγκλιτης πολιτικής ορθότητας. Kαι συνεχίζει να προσπαθεί να πείσει ποιόν; Μια κοινωνία η οποία τον καθήλωσε εκλογικά. Πρόβλημα εδώ προφανώς έχει η κακούργα κοινωνία, όχι αυτός που προσπαθεί να την ξεστραβώσει κινηματικά.

Τέλος πάντων, γνώμη μου είναι πως το καλό brand προϋποθέτει υγιή οικονομική πολιτική, ορθή διαχείριση και καλές σχέσεις με το καταναλωτικό κοινό. Το να λειτουργεί το όποιο κόμμα ως brand δεν είναι το πρόβλημα, είναι το ζητούμενο.
Ο χρήστης William Dalton είπε…
Αγαπητέ Manoliscus, δύο όχι κι ένα ναι. Ευχαρίστως επανορθώνω σε σχέση με το κίνημα. Ήταν τουλάχιστον ανάρμοστο εκ μέρους μου να το υποβιβάσω σε κόμμα με πολιτευτές και στελέχη!!
Σε σχέση με το ΣΥ.ΡΙΖ.Α. διαφωνούμε. Η επιλογή του Αλ.Αλαβάνου να πάει το κόμμα ένα κλικ πιο αριστερά έγινε μετά από ιδεολογική μάχη με τους ανανεωτικούς. Τα κίνητρά του μπορούμε να τα συζητήσουμε, όμως από τη στιγμή εκείνη και μετά σαφώς και πρέπει να θεωρεί ότι κατέχει τη μία και μοναδική αλήθεια. Αυτή είναι η πρότασή του προς την κοινωνία κι αυτή στηρίζει. Αν αντιμετώπιζε το κόμμα του ως brand, θα σταματούσε να μιλάει στο 20% των δημοσκοπήσεων, θα στρογγύλευε θέσεις και θα διεκδικούσε πάνω κάτω το ίδιο ποσοστό στις ευρωεκλογές. Σε επίπεδο πολιτικού μάρκετινγκ είναι τραγικός. Σε επίπεδο ιδεολογικής προσέγγισης απολύτως σεβαστός-συμφωνώ με τον Averell σε αυτό. Γιατί αυτό το ποσοστό που θα έπαιρνε δε θα ήταν δικό του, θα ήταν περιστασιακή διαμαρτυρία προς τους μεγάλους.
Γι'αυτό διαφωνώ με τη λειτουργία ενός κόμματος ως brand. Γιατί καταλήγει να μη λέει τίποτα και να μην εκφράζει τίποτα. Εν τέλει, παρ'ότι φιλελεύθερος, προτιμώ τη λογική του ΚΚΕ, που κάνει ιδεολογικά συνέδρια με καθυστέρηση 40 ετών παρά των μεγάλων κομμάτων που ανά τετραετία εφευρίσκουν και νέα ιδεολογία. Πάνω σε αυτό, μάλιστα έχω σου υπενθυμίσω τον "ριζοσπαστικό φιλελευθερισμό".
Ο χρήστης Joe Dalton είπε…
Θα προσπαθήσω να είμαι συνοπτικός.

1. Τα πολιτικά κόμματα έχουν σαν στόχο την εκπροσώπηση ώστε να προωθήσουν τις θέσεις τους. Στα πλαίσια αυτά αξιοποιούν το πολιτικό marketing ώστε να προσελκύσουν εκλογική πελατεία. Ακριβώς όπως μία επιχείρηση με τη διαφορά ότι εισπράττουν ψήφους και όχι χρήματα.

2. Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. επί Αλαβάνου και Τσίπρα είναι ένα αστείο χωνευτήρι των όπου γης φωνακλάδων και αδικημένων επαναστατών της πλάκας. Η λογική του όποιος φωνάζει και διαδηλώνει κατά του κατεστημένου ανεξαρτήτως του τρόπου και του ορθού της διαμαρτυρίας του είναι φίλος μας δεν θα μπορούσε ποτέ να δικαιωθεί μακροπρόθεσμα. Οπότε έλαβαν ακριβώς ότι τους αξίζει.

Και κάτι γενικό. Όντως η κυβέρνηση έγινε πολύ πιο σκληρή σε ότι αφορά τα θέματα των λαθρομεταναστών επειδή αφουγκράστηκε τη κοινωνία. Η κοινωνία με το τρόπο της την ενημέρωσε ότι μπορούν να γίνουν πιο σκληροί στις μεθόδους τους. Μέχρι τώρα υπήρχε σημαντικό θέμα με τις αντιδράσεις τις οποίες και υπολόγιζαν στην κυβέρνηση εμφανώς.

Τέλος όσον αφορά τις ιδεολογίες. Το να αλλάζει ένα κόμμα και να προσαρμόζεται στα πλαίσια των επιμέρους ιδεών και όχι στις βασικές τους αρχές δεν είναι κακό. Άλλωστε η ΝΔ από το 1977 ήδη μιλούσε για ριζοσπαστικό φιλελευθερισμό. Τον ίδιο ασπάζεται και σήμερα με περισσότερο κοινωνικό πρόσωπο. Το παράλογο είναι να έχει καταρρεύσει παντού ο υπαρκτός σοσιαλισμός και να συνεχίζεις να τον θεωρείς λύση.
Ο χρήστης Joe Dalton είπε…
Θα προσπαθήσω να είμαι συνοπτικός.

1. Τα πολιτικά κόμματα έχουν σαν στόχο την εκπροσώπηση ώστε να προωθήσουν τις θέσεις τους. Στα πλαίσια αυτά αξιοποιούν το πολιτικό marketing ώστε να προσελκύσουν εκλογική πελατεία. Ακριβώς όπως μία επιχείρηση με τη διαφορά ότι εισπράττουν ψήφους και όχι χρήματα.

2. Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. επί Αλαβάνου και Τσίπρα είναι ένα αστείο χωνευτήρι των όπου γης φωνακλάδων και αδικημένων επαναστατών της πλάκας. Η λογική του όποιος φωνάζει και διαδηλώνει κατά του κατεστημένου ανεξαρτήτως του τρόπου και του ορθού της διαμαρτυρίας του είναι φίλος μας δεν θα μπορούσε ποτέ να δικαιωθεί μακροπρόθεσμα. Οπότε έλαβαν ακριβώς ότι τους αξίζει.

Και κάτι γενικό. Όντως η κυβέρνηση έγινε πολύ πιο σκληρή σε ότι αφορά τα θέματα των λαθρομεταναστών επειδή αφουγκράστηκε τη κοινωνία. Η κοινωνία με το τρόπο της την ενημέρωσε ότι μπορούν να γίνουν πιο σκληροί στις μεθόδους τους. Μέχρι τώρα υπήρχε σημαντικό θέμα με τις αντιδράσεις τις οποίες και υπολόγιζαν στην κυβέρνηση εμφανώς.

Τέλος όσον αφορά τις ιδεολογίες. Το να αλλάζει ένα κόμμα και να προσαρμόζεται στα πλαίσια των επιμέρους ιδεών και όχι στις βασικές τους αρχές δεν είναι κακό. Άλλωστε η ΝΔ από το 1977 ήδη μιλούσε για ριζοσπαστικό φιλελευθερισμό. Τον ίδιο ασπάζεται και σήμερα με περισσότερο κοινωνικό πρόσωπο. Το παράλογο είναι να έχει καταρρεύσει παντού ο υπαρκτός σοσιαλισμός και να συνεχίζεις να τον θεωρείς λύση.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα μηνύματα μίας ενδεχόμενης αποχής

Η κόλαση είναι οι άλλοι

Αχελώος, ΦΠΑ, πιγκουίνοι και μπιφτέκια