| William Dalton | Comments ]

Η λέξη "ξεπέτα" είναι γνωστή σε όλους. Συμβολίζει κάτι γρήγορο, πρόχειρο και συνήθως διασκεδαστικό. Σε επίπεδο κειμένου είναι κάτι σαν αυτό που ακολουθεί και προκύπτει όταν βαριέσαι αφόρητα να καταπιαστείς με κάτι βαρύ και δύσκολο όπως είναι για παράδειγμα ο Dalton-ικός διάλογος για το μεταναστευτικό την έναρξη του οποίου οφείλουμε στον Averell. Φυσικά, όπως κι ο Δ. Σολωμός, ο William έχει επιρροές από το κίνημα του Γερμανικού ρομαντισμού και συνηθίζει να αφήνει ανολοκλήρωτα τα κείμενά του όταν διαπιστώσει ότι αυτά δεν προσεγγίζουν την τελειότητα. Έτσι, το κείμενο για το μεταναστευτικό ακολουθεί τους ρυθμούς της εκτροπής του Αχελώου και η "ξεπέτα'" κατέληξε να ολοκληρωθεί τρεις μέρες αργότερα.

Τελευταία Κυριακή του Ιουλίου με καύσωνα και τίποτα δε μοιάζει σημαντικό πέρα από μια παραλία και πέντε βότκες με πολύ πάγο, το βράδυ. Ίσως κι ένα θερινό σινεμά για όσους βρίσκονται ακόμη στην Αθήνα. Για τους σινεφίλ λοιπόν, δέκα αγαπημένες ατάκες μέχρι να βραδιάσει:

1. "Frankly my dear I don't give a damn"- Όσα παίρνει ο άνεμος. Επί δυόμιση ώρες σε μια τρομερά βαρετή ταινία τίποτα άξιο λόγου δε συμβαίνει εκτός από τα κοστούμια που αλλάζουν οι πρωταγωνιστές και ξαφνικά μια ατάκα σε ξυπνάει. Ο Ρετ Μπάτλερ ισοφαρίζει όλες τις ταπεινώσεις που έχει υποστεί δια μιας και κάνει όλους εμάς να φαντασιωνόμαστε ότι κάνουμε το ίδιο σε αυτή που μας έχει τόσο ταλαιπωρήσει.

2. " I take things as they come"- Casablanca. Μεγάλη ταινία, μεγάλοι διάλογοι. Κάθε σκηνή του Μπόγκαρτ περιέχει και μια συμπυκνωμένη δόση πίκρας και κυνισμού. Όμως ο αστυνόμος Ρενέ (Κλ.Ρενς) είναι ο αγαπημένος του William. Μικροαπατεώνας, σαρκαστικός, δεν παίρνει τίποτα στα σοβαρά μέχρι το τέλος, όταν κάτι μέσα του τον ωθεί να κάνει το σωστό.

3. "You want to change the world ? Change mine"- Αβάνα. Απομίμηση της Casablanca, θεωρήθηκε πολύ κατώτερη όχι μόνο από το πρωτότυπο αλλά κι από τις προσδοκίες που δημιουργούσαν τα ονόματα των συντελεστών. Παρά τις αδυναμίες όμως, καθαρό κι απολαυστικό σινεμά με το Ρέντφορντ να παραδίδει μαθήματα στυλ.

4. "-He is not as tough as he thinks -Neither are we"-The Sting. Ρέντφορντ και Νιούμαν, επαναπροσδιορίζουν τα κυβικά τους για να καταλήξουν τελικά να κάνουν ό,τι είχαν σχεδιάσει εξ'αρχής. Σπουδαία στιγμή άχρηστης αυτογνωσίας.

5. "You keep telling yourself that darling"- Οι πειρατές της Καραϊβικής. Σατανικός, υπερόπτης και ματαιόδοξος όσο δεν παίρνει, ο Τζακ Σπάροου (Τζ.Ντεπ) ξεμπερδεύει με την Ελ.Σουάν (Κ.Νάιτλι) που τολμά να τον αποχαιρετήσει με την εξυπνάδα "It wouldn't work between us, Jack"

1. " Κούλα, πολύ κωλόπαιδο ο Κυριάκος"- Βασικά καλησπέρα σας. Η πεντάδα των Ελληνικών ταινιών ξεκινά με αυτό, όχι γιατί συγκρίνεται με τις άλλες 9, αλλά επειδή συνοψίζει καλύτερα απ'όλες το αίσθημα καψούρας, αδικίας και κλάψας του μέσου Έλληνα.

2. " Όλα είναι ατμός "-Ο Ατσίδας . Ο Θ. Βέγγος σύντομος και περιεκτικός.

3. " Γυναίκα είστε, εγώ θα σας πω το ψέμα;". Το κοροϊδάκι της δεσποινίδος. Ο Ντ. Ηλιόπουλος δικαίως απορεί.

4. "Αν χαλαρώσω θα χάσω το στυλ μου."- Φτηνά Τσιγάρα. Ατάκα που θυμίζει Χόλυγουντ. Ο Ρένος Χαραλαμπίδης όχι μόνο παίζει αλλά και σκηνοθετεί την καλύτερη Ελληνική ταινία των τελευταίων δεκαετιών. Πολύτιμος οδηγός φλερτ ( για όσους δεν κατάλαβαν φλερτ= της την πέφτεις χαλαρά, χωρίς άγχος) -

5. "'Ισως, για μερικούς". Ο Άρης (Ν. Κούρκουλος) δίνει μια σχετική προσέγγιση της θερμοκρασίας όταν απαντά στην παρατήρηση της Λόλας (Τζ. Καρέζη) ότι κάνει κρύο και απογειώνει το καλύτερο νουάρ που έχει να επιδείξει η εγχώρια παραγωγή.

*Για μπάλλα δε θα μιλήσω, για ευνόητους λόγους.